8 Ağustos 2017 Salı

Türk Dili ve Edebiyatı Müfredatında dil yanlışlıkları


" MEB’in “Orta Öğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi” programını inceledim. İyi niyetle hazırlanmış; ama bazı hatalar mevcut. Evvelâ, müfredatın dili kekeme ve soğuk! Çoğu çağrışım uyandırmayan, kimileri yanlış fiillerden türetilmiş birçok terim; “bilişsel, duyuşsal, gelişimsel, kazanım, etkileşimli tahta, deneyimsel, yeterlilik, uzamsal beceri vs.” Kanaatimce, Türk Dili ve Edebiyatı dersinin programı, nezih, akıcı, rahat, anlaşılır bir dille yazılmalı, hazırlayanlar, Türkçenin inceliklerine vâkıf, sağlam/olgun bir edebî zevke ve kültüre sahip olmalı… Ama ne yazık ki, müfredatta birtakım “dil yanlışları” var! Örneğin;

1- “…öğrencilerin öğrendiklerini çeşitli hayat durumlarında…” (s. 5). Doğrusu; “hayatın çeşitli durumlarında…”

2- yapılandırılmalıdıryapılandırılmaz”. Doğrusu; “etkinlik ve çalışmalar yapılmalıdır.”

3- “hayat boyu araştıran ve öğrenen olmalarına…” (s. 5). Doğrusu;   “hayat boyu araştıran ve öğrenen bireyler olmalarına…”

4- “öğrencilerin gelişimsel düzeyleriyleGelişimsel düzey” denmez, “gelişim düzeyi” denir…

5- “Ancak gerektiğinde öğretmenler öğrencilerin özgünlüklerini, sorun çözme ve araştırma becerilerini kullanmalarını gerektirecek zorlayıcı görevler yapılandırmalıdırlar.” (s. 6). Bu cümleyi düzeltemiyorum; “gerektiğindeyapılandırma” sebebiyle müessesemiz kapalıdır!..

6- “Değerlendirme çalışmaları, farklı öğrenci yetenek ve beceri düzeyleri(…) göz önünde bulundurularak hazırlanmalı ve uygulanmalıdır.” (s. 9). Doğrusu; “öğrencilerin yetenek ve beceri düzeylerinin farklılıkları” olmalı.

7- “Yazılı sınavlarda kullanılacakmadde türleri…” (s. 9). Yazılı sınavlarda kullanılacak “elementler” konusuna vâkıf değilim!..

8- “4. Dil becerilerini olumlu ve sosyal olarak sorumlu/sağduyulu şekildekullanma” (s. 11) Dil becerilerini “sosyal olarak kullanma” ne demek?..

9- “…hangi günlük hayat durumlarındakullanabileceklerine…” (s. 9). Doğrusu; “günlük hayatın hangi durumlarında kullanabileceklerine…”

10- deneyimsel öğrenmeyeuygundur.” (s. 15). “Deneyerek öğrenmeye” olmalı.

11- “Dinleme, okuma, yazma vekonuşma stratejilerini doğru ve uygun şekilde kullanarak…” (s. 17) Bu “stratejiler”e de vâkıf değilim; bir bilenden öğrenmek isterim!..

12- ” (s. 18). Yeni bir “test” türü olsa gerek!..

Örnek çok!.. Müfredattaki “dil” yanlışlarından “edebiyat”ın asıl meselelerine gelemedik. Onlar da gelecek haftaya!.."


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

POPÜLER YAYINLAR