19 Ağustos 2017 Cumartesi

Türk dili ve edebiyatı dersleri uygulama sınavı materyalleri 2017

ÖN SÖZ
Türk dili ve edebiyatı dersleri uygulama sınavında öğrencilerin okuma, dinleme, yazma ve konuşma becerilerindeki yeterlikleri ölçülmektedir. 2017 Öğretim programında da bu beceri alanlarına yönelik kazanımlara ve etkinliklere bolca yer verilmiştir.
Türk dili ve edebiyatı derslerinin okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerileri sadece teorilerle öğretilecek bir etkinlik değildir. Bu becerilerin uygulaması ve etkinlikleri olmak zorundadır. Türk dili ve edebiyatı dersleri bilgilen ( dir ) me dersi olmaktan çok beceri edin( dir ) me dersi olmalıdır. Bu da bolca uygulama ve etkinlik gerektirir. Uygulamalar ve etkinlikler derse yönelik temel bir amaç taşımalı ve belirli bir plan dâhilinde olmalıdır. Hepsinden önemlisi de öğrenciler için zevkli ve eğlenceli olmalı ayrıca öğrenciler kendilerini bu etkinliğin en temel parçası gibi hissetmeli,  sınav kaygısını en az seviyede yaşamalılardır.
Öğrencilerin Türk dili ve edebiyatı derslerine bakış açılarını uygulama sınavları değiştirmelidir. Sıkıcı, yorucu, yıpratıcı, anlaşılması zor, zorunlu ders korkusu, konu fazlalığı vb. olumsuz eleştiriler alan dersimizi uygulama sınavları ile ilgi çekici, sevdirici, eğlenceli hale getirmeliyiz ki öğrenciler edebiyatı sevsinler ve okusunlar ki toplumun sevinci ile sevinebilsinler, dertleriyle dertleşebilsinler.
Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerini okumanın, yazmanın, konuşmanın ve dinlemenin eğlencesi; yazmaca, okumaca, konuşmaca ve dinlemece diye ifade eden edebiyat Üstadları eğlendirip bilgilendirmeyi amaçlayan “-maca” ekini; yaz-,oku-,dinle-,konuş- becerileriyle birleştirerek öğrencilerin hem öğrenmelerini hem de eğlenmelerini amaçlamışlardır.
Bizler de uygulama sınavlarını eğlenceli hale getirmeliyiz. Bu çalışmada uygulama sınavlarına yönelik değişik ve çeşitli uygulama örnekleri bulacaksınız. Bu çalışma çeşitli kaynaklardan derlenmiştir.
Türk dili ve edebiyatı derslerindeki uygulama sınavı ( şekli,süresi,içeriği ,…)   Bakanlığımız tarafından sınırlandırılmamış Türk dili ve edebiyatı zümresine bırakılmıştır. Bazı meslektaşlarım uygulama sınavının yorucu ve zaman alıcı olduğu düşüncesiyle kaldırılması gerektiğini ifade etmiştir. Ayrıca yine bazı meslektaşlarımız tarafından sadece yazma becerisine yönelik uygulama sınavı olması gerektiği savunulmuştur. Bana göre ise 2017 Öğretim programı dört beceri alanına yönelik çok fazla uygulama çalışması sunmuştur. ( Hikâye, fabl, masal, şiir yazma çalışması, roman tamamlama, hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma, şiir sunusu, dilekçe, tutanak ve mektup yazma, sözlük çalışması, kitap okuma…)  Yıllık planları hazırlarken gördüm ki bu beceri alanlarına yönelik rahat bir şekilde planlama yapılabiliyor.  Ayrıca uygulama sınavının süresi ve zamanı Türk dili ve edebiyatı zümresine bırakıldığı için bir dönemde bir uygulama sınavı ( dört beceri alanına yönelik ) rahatlıkla yapılabilir.

Sonuç olarak, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğindeki Türk dili ve edebiyatı derslerine yönelik uygulama sınavı ifadesi olduğu sürece bizler bu sınavı yapmak zorundayız. Eğer bu ifade yönetmelikten çıkarılırsa uygulama sınavı kaldırılmış olur. Uygulama sınavlarını eğlenceli hale getirelim…Evrakların tamamına Eba,edebiyatöğretmenleri sitelerinden ulaşabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

POPÜLER YAYINLAR