ÖN SÖZ
Türk
dili ve edebiyatı dersleri uygulama sınavında öğrencilerin okuma, dinleme,
yazma ve konuşma becerilerindeki yeterlikleri ölçülmektedir. 2017 Öğretim
programında da bu beceri alanlarına yönelik kazanımlara ve etkinliklere bolca
yer verilmiştir.
Türk
dili ve edebiyatı derslerinin okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerileri
sadece teorilerle öğretilecek bir etkinlik değildir. Bu becerilerin uygulaması
ve etkinlikleri olmak zorundadır. Türk dili ve edebiyatı dersleri bilgilen (
dir ) me dersi olmaktan çok beceri edin( dir ) me dersi olmalıdır. Bu da bolca
uygulama ve etkinlik gerektirir. Uygulamalar ve etkinlikler derse yönelik temel
bir amaç taşımalı ve belirli bir plan dâhilinde olmalıdır. Hepsinden önemlisi
de öğrenciler için zevkli ve eğlenceli olmalı ayrıca öğrenciler kendilerini bu
etkinliğin en temel parçası gibi hissetmeli, sınav kaygısını en az seviyede yaşamalılardır.
Öğrencilerin
Türk dili ve edebiyatı derslerine bakış açılarını uygulama sınavları
değiştirmelidir. Sıkıcı, yorucu, yıpratıcı, anlaşılması zor, zorunlu ders
korkusu, konu fazlalığı vb. olumsuz eleştiriler alan dersimizi uygulama
sınavları ile ilgi çekici, sevdirici, eğlenceli hale getirmeliyiz ki öğrenciler
edebiyatı sevsinler ve okusunlar ki toplumun sevinci ile sevinebilsinler,
dertleriyle dertleşebilsinler.
Okuma,
yazma, dinleme ve konuşma becerilerini okumanın, yazmanın, konuşmanın ve
dinlemenin eğlencesi; yazmaca, okumaca, konuşmaca ve dinlemece diye ifade eden
edebiyat Üstadları eğlendirip bilgilendirmeyi amaçlayan “-maca” ekini;
yaz-,oku-,dinle-,konuş- becerileriyle birleştirerek öğrencilerin hem
öğrenmelerini hem de eğlenmelerini amaçlamışlardır.
Bizler
de uygulama sınavlarını eğlenceli hale getirmeliyiz. Bu çalışmada uygulama
sınavlarına yönelik değişik ve çeşitli uygulama örnekleri bulacaksınız. Bu
çalışma çeşitli kaynaklardan derlenmiştir.
Türk
dili ve edebiyatı derslerindeki uygulama sınavı ( şekli,süresi,içeriği ,…) Bakanlığımız tarafından sınırlandırılmamış Türk
dili ve edebiyatı zümresine bırakılmıştır. Bazı meslektaşlarım uygulama
sınavının yorucu ve zaman alıcı olduğu düşüncesiyle kaldırılması gerektiğini
ifade etmiştir. Ayrıca yine bazı meslektaşlarımız tarafından sadece yazma
becerisine yönelik uygulama sınavı olması gerektiği savunulmuştur. Bana göre
ise 2017 Öğretim programı dört beceri alanına yönelik çok fazla uygulama
çalışması sunmuştur. ( Hikâye, fabl, masal, şiir yazma çalışması, roman
tamamlama, hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma, şiir sunusu, dilekçe, tutanak ve
mektup yazma, sözlük çalışması, kitap okuma…)
Yıllık planları hazırlarken gördüm ki bu beceri alanlarına yönelik rahat
bir şekilde planlama yapılabiliyor.
Ayrıca uygulama sınavının süresi ve zamanı Türk dili ve edebiyatı
zümresine bırakıldığı için bir dönemde bir uygulama sınavı ( dört beceri
alanına yönelik ) rahatlıkla yapılabilir.
Sonuç
olarak, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğindeki Türk dili ve edebiyatı
derslerine yönelik uygulama sınavı ifadesi olduğu sürece bizler bu sınavı
yapmak zorundayız. Eğer bu ifade yönetmelikten çıkarılırsa uygulama sınavı
kaldırılmış olur. Uygulama sınavlarını eğlenceli hale getirelim…Evrakların tamamına Eba,edebiyatöğretmenleri sitelerinden ulaşabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder